I. Úvodné ustanovenia

  1. Tieto všeobecné obchodné a dodacie podmienky spoločnosti RAFF ENERGY CZ, s.r.o. (ďalej len „VOP“), určujú časť obsahu zmluvného vzťahu a upravujú niektoré práva a povinnosti medzi spoločnosťou RAFF ENERGY CZ, s.r.o., IČO: 19478909, so sídlom Jeremiášova 2581/2, Národní třída 369/33, 695 01 Hodonín, zapísanou v obchodnom registri vedenom Krajským súdom v Brne pod sp. zn. C 134784, ako zhotoviteľom alebo predávajúcim (ďalej len „dodávateľ“), a treťou osobou ako objednávateľom alebo kupujúcim (ďalej len „objednávateľ“), pri vykonávaní diela na základe zmluvy o diele alebo pri predaji tovaru na základe kúpnej zmluvy.
  2. VOP sú zverejnené na internetovej stránke dodávateľa www.raffenergy.sk (ďalej len „Internetová stránka“) spolu s Dokumentáciou (jednotlivé produktové listy, používateľské príručky, návody na obsluhu a záručné podmienky výrobcov).
  3. VOP sú pre dodávateľa aj objednávateľa záväzné. Individuálne dojednanie v zmluve uzavretej medzi dodávateľom a objednávateľom má prednosť pred VOP. VOP sú v slovenskom jazyku. Zmluvu možno uzavrieť iba v slovenskom jazyku, ak sa zmluvné strany nedohodnú výslovne inak.
  4. Všetky zmluvné vzťahy sa riadia právnym poriadkom Slovenskej republiky. Ak je zmluvnou stranou na strane objednávateľa spotrebiteľ, riadia sa zmluvné vzťahy neupravené VOP nielen občianskym zákonníkom, ale aj zákonom o ochrane spotrebiteľa. Ak je zmluvnou stranou na strane objednávateľa podnikateľ, riadia sa zmluvné vzťahy neupravené VOP občianskym zákonníkom.

5. „ZoD – FVE“ sa pre účely VOP rozumie zmluva o diele, ktorou sa dodávateľ zaväzuje vykonať pre objednávateľa na svoje náklady a riziko dielo spočívajúce v realizácii fotovoltaickej elektrárne na kľúč podľa špecifikácie v zmluve.

6. „ZoD – TČ“ sa pre účely VOP rozumie zmluva o diele, ktorou sa dodávateľ zaväzuje vykonať pre objednávateľa na svoje náklady a riziko dielo spočívajúce v realizácii tepelného čerpadla na kľúč podľa špecifikácie v zmluve.

7. „ZoD – KOMBIX“ sa pre účely VOP rozumie zmluva o diele, ktorou sa dodávateľ zaväzuje vykonať pre objednávateľa na svoje náklady a riziko dielo spočívajúce v realizácii fotovoltaickej elektrárne a tepelného čerpadla na kľúč podľa špecifikácie v zmluve.

II. Objednávka, uzavretie zmluvy

  1. Objednávka objednávateľa musí byť urobená v písomnej forme alebo so súhlasom dodávateľa ústne (telefonicky). Písomná forma je zachovaná aj v prípade, ak je urobená elektronickými prostriedkami, ktoré umožňujú zachytenie obsahu objednávky a určenie osoby, ktorá objednávku urobila; ak je objednávka urobená e-mailom, nemusí byť opatrená zaručeným elektronickým podpisom.

Objednávka nadväzuje na ponuku dodávateľa vyžiadanú objednávateľom obsahujúcu najmä špecifikáciu plnenia, cenu, platobné podmienky, miesto a termín plnenia. Dodávateľ si vyhradzuje právo objednávku kedykoľvek odmietnuť, a to aj bez uvedenia dôvodu.

  • Zmluva medzi dodávateľom a objednávateľom je uzavretá v nadväznosti na individuálnu komunikáciu zmluvných strán okamihom, keď objednávateľ, ktorému bola urobená ponuka dodávateľom, oznámi riadne a včas dodávateľovi, že prijíma (akceptuje) nezmenenú ponuku predloženú objednávateľovi dodávateľom. Tým dôjde k dojednaniu obsahu zmluvy.
  • Ak objednávateľ využije pri uzatváraní zmluvy komunikačné prostriedky na diaľku (telefón, e-mail atď.), nesie s tým spojené náklady, pričom tieto náklady sa nelíšia od základnej sadzby.
  • Objednávateľ je oprávnený požiadať dodávateľa o zmenu diela, špecifikovaného v čl. I. zmluvy, vrátane zmeny typu a počtu hlavných komponentov diela, najneskôr však do uplynutia 2 kalendárnych mesiacov od uzavretia zmluvy. Zmena diela podľa predchádzajúcej vety si vyžaduje dohodu zmluvných strán vo forme písomného dodatku k zmluve, ktorý bude upravovať minimálne zmenu diela, ktorú dodávateľ bezdôvodne neodmietne, a s tým súvisiacu zmenu ceny diela a zmenu dodacej lehoty. Návrh objednávateľa na zmenu diela po uplynutí 2 kalendárnych mesiacov od uzavretia zmluvy je dodávateľ oprávnený bez ďalšieho odmietnuť.

III. Cena, platobné podmienky

  1. Cena plnenia je určená dohodou zmluvných strán v zmluve. Ak nie je výslovne dohodnuté inak, platia ceny uvedené v cenníku dodávateľa platnom v čase uzavretia zmluvy. Cenník je dostupný na Internetovej stránke alebo na požiadanie u dodávateľa. Dodávateľ si vyhradzuje právo kedykoľvek zmeniť ceny v cenníku.
  2. Predmet plnenia uhradí objednávateľ dodávateľovi po splnení plnenia alebo časti plnenia na základe daňového dokladu vystaveného dodávateľom v súlade s platnými právnymi predpismi.
  3. Dodávateľ si vyhradzuje právo požadovať od objednávateľa zálohu na cenu plnenia až do výšky 100 % ceny plnenia. Na túto skutočnosť bude objednávateľ upozornený pred uzavretím zmluvy.
  4. Daňové doklady a zálohové faktúry (ďalej len „faktúra“) bude dodávateľ vystavovať v elektronickej podobe. Po vystavení dodávateľ faktúru zašle na e-mailovú adresu objednávateľa. Faktúra sa považuje za doručenú v deň jej odoslania objednávateľovi. Splatnosť faktúr je 7 dní od vystavenia faktúry.
  5.  Ak je objednávateľ v omeškaní so splnením svojho peňažného plnenia dodávateľovi, alebo ak je zrejmé, že objednávateľ svoj záväzok alebo jeho časť nesplní, nie je dodávateľ povinný pokračovať v plnení zmluvy alebo začať plnenie zmluvy, ak s plnením zmluvy ešte nezačal. Dodávateľ je ďalej oprávnený v takom prípade požadovať pred začatím plnenia alebo pokračovaním v plnení zmluvy od objednávateľa platbu celej ceny plnenia.
  6.  Ak bude objednávateľ v omeškaní s úhradou faktúry, je dodávateľ oprávnený požadovať od objednávateľa zmluvný úrok z omeškania vo výške 0,01 % z ceny diela za každý deň omeškania, maximálne však do výšky 25 % z ceny plnenia.

IV. Dodacie a ďalšie podmienky

1. Objednávateľ je povinný poskytnúť dodávateľovi nevyhnutnú súčinnosť k riadnemu a včasnému dodaniu tovaru alebo vykonaniu diela.

2. Objednávateľ je povinný zaistiť na mieste plnenia svoju osobnú prítomnosť alebo prítomnosť osoby oprávnenej za objednávateľa prevziať plnenie. V opačnom prípade je dodávateľ oprávnený odmietnuť odovzdanie plnenia a naúčtovať objednávateľovi cenu výjazdu v súlade s cenníkom.

3. Ak v konkrétnom období, v ktorom má byť technológia na základe dohody zmluvných strán na nehnuteľnosti inštalovaná, nie sú vhodné klimatické podmienky na vykonávanie prác, najmä vo vzťahu k bezpečnosti práce (napr. nepretržitý dážď, sneženie, mráz, krupobitie, priemerné denné teploty nižšie ako 7 °C, silný vietor a iné poveternostné podmienky, ktoré by pri inštalácii technológie za takýchto podmienok spôsobovali porušovanie podmienok bezpečnosti práce, alebo by marili technologické požiadavky), je dodávateľ oprávnený predĺžiť termín plnenia (dohodnutý čas na odovzdanie technológie objednávateľovi), o čom bude informovať objednávateľa.

4. Dodávateľ je povinný udržiavať na stavenisku v súvislosti s prebiehajúcimi prácami poriadok a čistotu, je povinný neodkladne na svoje náklady odstraňovať odpady a nečistoty vzniknuté pri vykonávaní diela.

5. Objednávateľ je povinný na svoje náklady a zodpovednosť zabezpečiť materiál (časti technológie) doručený dodávateľom na stavenisko proti krádeži, a to až do doby, kým od dodávateľa prevezme technológiu.

6. Neporiadok na stavenisku v čase preberacieho konania je dôvodom pre odmietnutie objednávateľa začať preberacie konanie.

7. Objednávateľ je oprávnený kontrolovať dielo v každej fáze jeho vykonávania, vždy však iba za účasti dodávateľa a za dodržania podmienok bezpečnostných predpisov.

8. Ak dodávateľ bude v omeškaní s dokončením technológie, je objednávateľ oprávnený požadovať od dodávateľa zmluvnú pokutu vo výške 0,01 % z ceny diela za každý deň omeškania, maximálne však do výšky 25 % z ceny diela. Prípadnú náhradu škody je možné požadovať iba v rozsahu, v ktorom škoda presahuje zmluvnú pokutu.

9. Dodávateľ si vyhradzuje právo na zmenu typu hlavných komponentov diela špecifikovaných v čl. I. zmluvy. Zmena podľa predchádzajúcej vety nevyžaduje súhlas objednávateľa, ak na základe tejto zmeny dodá dodávateľ objednávateľovi ekvivalentnú alebo lepšiu technológiu, a zároveň, ak nedôjde k zmene ceny diela. Dodávateľ je povinný o zmene typu hlavných komponentov diela objednávateľa informovať.

V. Zodpovednosť za vady, záruka za akosť, odstránenie vád

1. Práva a povinnosti zmluvných strán vyplývajúce zo zodpovednosti dodávateľa za vady plnenia sa riadia príslušnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, najmä občianskym zákonníkom. Ak nie je v týchto VOP stanovené inak, resp. ak je objednávateľom spotrebiteľ, práva objednávateľa z vadného plnenia upravujú nielen príslušné ustanovenia občianskeho zákonníka, ale aj zákona o ochrane spotrebiteľa.

2. Dodávateľ zodpovedá za vady, ktoré malo plnenie, alebo jeho časť v okamihu odovzdania a prevzatia plnenia, alebo jeho časti objednávateľovi.

3. Objednávateľ uplatní vady na kontaktnom e-maile dodávateľa info@raffenergy.eu, a to bezodkladne po ich zistení. V prípade zjavnej vady, ak ide o technológiu, však najneskôr pri odovzdaní technológie do preberacieho protokolu, a v prípade inej časti diela najneskôr pri odovzdaní takej inej časti diela. V prípade zjavnej vady, ako je najmä neúplnosť dodávok a rozbitý alebo inak znehodnotený tovar, však najneskôr ihneď u zástupcu dodávateľa, ktorý takýto tovar objednávateľovi odovzdáva. Objednávateľ vadu opíše a uvedie, ako sa prejavuje, a oznámi, aké práva u dodávateľa vo vzťahu k vade uplatňuje. Dodávateľ sa zaväzuje kontaktovať objednávateľa do 3 pracovných dní od obdržania oznámenia.

4. Dodávateľ je povinný odstrániť vady v lehote dohodnutej s objednávateľom, inak v lehote stanovenej dodávateľom, ktorá je do 30 dní odo dňa uplatnenia vady u dodávateľa. Pre termíny odstraňovania vád podľa tohto ustanovenia budú rešpektované technologické lehoty a klimatické podmienky na vykonávanie prác.

5. Vady, ktoré malo plnenie v okamihu odovzdania a prevzatia, budú po dobu trvania zákonnej zodpovednosti dodávateľa za tieto vady odstránené dodávateľom na jeho náklady a zodpovednosť. Odstránenie ostatných vád, vrátane odstránenia vád hlavných komponentov technológie v záruke dodanej na základe zmluvy, môže dodávateľ objednávateľovi účtovať podľa cenníka. Rovnako bude dodávateľ objednávateľovi účtovať odstránenie vád nemajúcich povahu v samotnom diele alebo službách dodávateľa, či iné služby poskytnuté objednávateľovi na žiadosť objednávateľa.

6. Objednávateľ je povinný umožniť dodávateľovi odstránenie vady, za ktorú dodávateľ zodpovedá. Dodávateľ je oprávnený odstrániť vadu aj prostredníctvom náhradného riešenia, a to aj za použitia iných typov hlavných komponentov, ktoré však musia byť ekvivalentné alebo lepšou technológiou oproti pôvodne použitým hlavným komponentom.

7. Dodávateľ poskytuje objednávateľovi záruku za akosť na jednotlivé hlavné komponenty diela. Hlavné komponenty diela a doba trvania záruky sú špecifikované v zmluve o diele. Záruka sa poskytuje v rozsahu a za podmienok podľa Dokumentácie, s výnimkou doby trvania. Záručná doba začína plynúť odovzdaním a prevzatím technológie.

8. Podmienkou pre poskytnutie záruky je okrem plnenia podmienok stanovených v Dokumentácii objednávateľom aj vykonávanie servisných zásahov na technológii výhradne prostredníctvom dodávateľa a súhlas objednávateľa a trvanie súhlasu objednávateľa s monitorovaním prevádzky technológie dodávateľom.

9. Záruka sa nevzťahuje na vady spôsobené vonkajšími vplyvmi nemajúcimi povahu v samotnom diele alebo službách poskytnutých dodávateľom. Záruka sa nevzťahuje ani na vady vzniknuté z akýchkoľvek úprav či zásahov do diela, ktoré neboli vykonané dodávateľom. Záruka je tiež vylúčená v prípadoch špecifikovaných v Dokumentácii.

10. Pre účely ZoD – FVE a ZoD – KOMBIX ďalej platí nasledujúce: Dodávateľ vyhlasuje, že nahradí objednávateľovi preukázateľnú stratu, ktorú objednávateľ utrpí ako dôsledok toho, že technológia nevyrobí elektrickú energiu (odstávka technológie) kvôli vade, za ktorú dodávateľ zodpovedá, a ktorá bola spôsobená výhradne vadou hlavnej komponenty diela, ktorá je v okamihu oznámenia vady diela na kontaktný e-mail dodávateľa info@raffenergy.eu v záruke. Výška preukázateľnej straty bude vypočítaná dodávateľom na základe znalostí predchádzajúcej prevádzky technológie a pravdepodobného výkonu technológie v čase jej odstávky z dôvodu vady, a to za dobu od nahlásenia vady na kontaktný e-mail dodávateľa do okamihu opätovného uvedenia technológie do prevádzky.

VI. Odstúpenie od zmluvy, zrušenie zmluvy

  1. Každá zo zmluvných strán je oprávnená odstúpiť od zmluvy z dôvodov a za podmienok uvedených v občianskom zákonníku.
  2. Každá zo zmluvných strán je oprávnená od zmluvy odstúpiť v prípade, že druhá zmluvná strana podala insolvenčný návrh ako dlžník alebo bolo vydané rozhodnutie o úpadku druhej zmluvnej strany alebo rozhodnutie o zamietnutí insolvenčného návrhu pre nedostatok majetku druhej zmluvnej strany.
  3. Za podstatné porušenie zmluvy dodávateľom okrem dôvodov uvedených v občianskom zákonníku považuje tiež:

a) meškanie so zahájením inštalácie technológie dlhšie ako 45 dní;

b) meškanie s predaním technológie dlhšie ako 60 dní;

c) meškanie s odstránením vad diela dlhšie ako 30 dní.

  • Za podstatné porušenie zmluvy objednávateľom okrem dôvodov uvedených v občianskom zákonníku považuje tiež:

a) meškanie s úhradou faktúry dlhšie ako 45 dní;

b) meškanie s poskytnutím spolupráce dlhšie ako 14 dní;

c) meškanie s predaním miesta plnenia dlhšie ako 14 dní.

  • V prípade, že dodávateľ pred odstúpením od zmluvy vo veci plnenia zmluvy už vynaložil nejaké náklady na plnenie zmluvy, je objednávateľ povinný uhradiť na výzvu dodávateľa čiastku, ktorá zodpovedá výške vynaložených nákladov do maximálnej výšky 10 % z celkovej ceny diela, a to najneskôr do 30 dní odo dňa doručenia odstúpenia od zmluvy.
  • Objednávateľ je oprávnený kedykoľvek pred odovzdaním staveniska dodávateľovi zrušiť zmluvu zaplatením odstupného vo výške 10 % z celkovej ceny diela.
  • Dodávateľ je oprávnený zrušiť zmluvu bez zaplatenia odstupného, ak došlo u dodávateľa k zmene okolností, za ktorých nemožno spravodlivo požadovať splnenie zmluvy. Dodávateľ je v takomto prípade povinný vrátiť objednávateľovi časťku do tej doby uhradenú objednávateľom dodávateľovi, avšak zníženú o už preukázateľne vynaložené náklady dodávateľa (napríklad za vypracovanie odborného posudku).
  • Pre účely zmluvy o dodávke fotovoltaických elektrární (ZoD – FVE) a kombinovaných fotovoltaických elektrární a tepelných čerpadiel (ZoD – KOMBIX) platia nasledujúce ustanovenia:

a) Ak dodávateľ zistí pred alebo počas inštalácie technológie, že konštrukcia strechy nehnuteľnosti má skryté chyby a upevnenie solárnych panelov na streche nehnuteľnosti by nebolo dostatočné a hrozilo by uvoľnenie upevňovacích bodov, nestabilita alebo pád konštrukcie s fotovoltaickými panelmi, je oprávnený od zmluvy o dielo odstúpiť. Dodávateľ je v takomto prípade povinný vrátiť objednávateľovi čiastku, ktorú mu doteraz zaplatil, do 30 dní od doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy o dielo zo strany objednávateľa.

b) Ak dodávateľ zistí pred alebo počas inštalácie technológie, že elektroinštalácia nehnuteľnosti má skryté chyby (napríklad dvojžilové vedenie v prevedení Al) a nie je tak možné uskutočniť inštaláciu technológie a zabezpečiť jej bezpečný prevádzkovanie, je dodávateľ oprávnený od zmluvy o dielo odstúpiť. Dodávateľ je v takomto prípade povinný vrátiť objednávateľovi čiastku, ktorú mu doteraz zaplatil, do 30 dní od doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy o dielo zo strany objednávateľa.

  • Ak je zmluva uzavretá prostredníctvom komunikácie na diaľku, objednávateľ je v pozícii spotrebiteľa oprávnený od zmluvy odstúpiť do 14 dní, pričom môže využiť vzorový formulár podľa nariadenia vlády. Ak objednávateľ v pozícii spotrebiteľa využije svoje právo na odstúpenie od zmluvy podľa predchádzajúcej vety, nesie náklady spojené s vrátením tovaru dodávateľovi. Objednávateľ si uvedomuje ustanovenie občianskeho zákonníka, v ktorom je uvedené, za akých okolností nemôže objednávateľ od zmluvy odstúpiť. Objednávateľ odoslaním objednávky súhlasí s tým, že dodávateľ môže začať plniť na základe zmluvy skôr, ako uplynie lehota na odstúpenie od zmluvy.

VII. Ostatné dojednania, vyššia moc

1. Objednávateľ si uvedomuje a súhlasí s tým, že technológia dodaná na základe ZoD – FVE alebo ZoD – KOMBIX bude dodávateľom vypnutá až do doby, kým mu príslušný distribútor elektrickej energie nevymení elektromer a nevystaví protokol o prvom paralelnom pripojení mikro zdroja do distribučnej sústavy. Dodávateľ nezodpovedá za prípadnú pokutu zo strany distribútora elektrickej energie v prípade neoprávneného spustenia technológie objednávateľom, teda pred vydaním potvrdenia o prvom paralelnom pripojení do distribučnej sústavy.

2. Ak je ktokoľvek zo zmluvných strán zbavený možnosti plniť alebo je v omeškaní s plnením akejkoľvek svojej povinnosti podľa zmluvy (vrátane najmä povinnosti začať, pokračovať a dokončiť vykonávanie diela) v dôsledku udalosti vyššej moci, takúto skutočnosť oznámi (stačí telefonicky alebo e-mailom) druhej zmluvnej strane bezodkladne, čo najskôr to bude možné, s opisom podstaty a príslušných záležitostí súvisiacich s udalosťou vyššej moci a uvedením obdobia, počas ktorého možno oprávnene očakávať trvanie zbavenia možnosti plniť alebo omeškanie. O čas trvania vplyvu vyššej moci sa automaticky predlžuje doba plnenia záväzkov vyplývajúcich zo zmluvy. V prípade, že stav vyššej moci bude trvať dlhšie ako 30 dní, zmluvné strany projednajú ďalší postup. Za vyššiu moc sa považujú okolnosti, ktoré vzniknú nezávisle na vôli zmluvných strán po uzavretí zmluvy v dôsledku nepredvídateľných a neodvratných udalostí mimoriadnej povahy, medzi ktoré zmluvné strany výslovne zaradzujú aj obmedzenia stanovené štátnymi orgánmi majúcimi zásadný vplyv na podnikanie dodávateľa, hoci by bolo možné ich v čase uzatvorenia zmluvy predvídať.

3. Dodávateľ sa zbaví povinnosti platiť náhradu škody v prípade mimoriadnej, nepredvídateľnej a neprekonateľnej prekážky vzniknutej nezávisle na jeho vôli v čase, keď bol v omeškaní s plnením dohodnutých povinností.

4. Dodávateľ je zodpovedný za škody na majetku objednávateľa, ktoré vznikli preukázateľne a výlučne v dôsledku vykonávania diela alebo odstraňovania chýb diela, a je povinný ich na svoje náklady odstrániť.

VII: Záverečné ustanovenia

1. Ak je objednávateľ v pozícii spotrebiteľa, VOP nemôžu obmedziť práva a povinnosti stanovené platnými právnymi predpismi na úkor objednávateľa ako spotrebiteľa, od ktorých nie je možné odchýliť sa ani dohodou medzi zmluvnými stranami.

2. Na mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov zo zmlúv je príslušná Slovenská obchodná inšpekcia, internetová adresa https://www.soi.sk, alebo spor je možné riešiť online prostredníctvom online formulára na stránkach https://webgate.ec.europa.eu/odr/.

3. Dodávateľ nie je viazaný žiadnymi kódexmi správania.

4. Dodávateľ je oprávnený podnikať v rozsahu uvedenom v živnostenskom oprávnení. Kontrolu vykonáva v rámci svojej pôsobnosti príslušný živnostenský úrad. Dozor nad dodržiavaním zákona o ochrane spotrebiteľa vykonáva v zákonom vymedzenom rozsahu dozor Slovenská obchodná inšpekcia.

5. VOP nadobúdajú platnosť a účinnosť dňa 1.5. 2024. Dodávateľ si vyhradzuje právo zmeniť VOP bez predchádzajúceho upozornenia; taká zmena VOP však nezasahuje do práv a povinností vzniknutých počas účinnosti predchádzajúceho znenia VOP.

RAFF ENERGY